Monday, April 4, 2011

Pengajaran Berkualiti (Siri 1)

Pernah tak dengar anak kita mengadu yang gurunya hanya masuk dan marah-marah tanpa mengajar setiap hari. Atau pun gurunya tidak tahu menerangkan sesuatu konsep tetapi apabila ditanya oleh pelajar, mereka marah. Walaupun bilangan guru begini tidak ramai, bagi saya ianya tidak patut berlaku sama sekali. Sanggupkah kita menggadai masa setahun anak kita di sekolah untuk belajar di bawah guru yang sebegini?

Hmmmm..... Saya juga seorang guru... Saya terfikir akan pengajaran yang berkualiti. Walaupun semua guru yang berkelayakan telah melalui kursus yang sepatutnya sebelum mereka mula mengajar, tetapi sejauhmanakah mereka mempraktikkan akan apa yang dipelajari?

Ingatkah guru-guru akan semua kaedah pengajaran yang sesuai untuk pelajar? Atau ingatkah mereka akan segala teori pembelajaran yang telah dipelajari. Atau mereka setakat tahu tapi tidak mempraktikkannya?

Saya tidak bercadang untuk membincangkan akan teori atau kaedah pengajaran dan pembelajaran di sini, tapi saya lebih berminat akan pengajaran yang berkualiti. Mungkin elok dilihat akan maksud pengajaran berkualiti dari beberapa pakar pendidikan.

Menurut Vygotsky (1962), "The only good teaching is that which outpaces development". Ini bermaksud bahawa pengajaran yang baik adalah pengajaran yang sentiasa berkembang dan membawa kemajuan bukan sahaja kepada individu malah kepada negara.

Menurut Leach (2006), dalam buku "How to be a successful secondary teacher", seorang guru yang berkualiti adalah

  1. seorang yang terurus, sentiasa membuat persediaan dan terkawal sepanjang masa

  2. memahami keperluan untuk sentiasa membuat refleksi dan kajian untuk penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran

  3. memahami keperluan pedagogi untuk menghasilkan pengajaran yang cemerlang

  4. menjadikan pengajaran sesuatu yang mencabar dan menyumbang kepada perkembangan pelajar

  5. mengurus pelajar secara positif dan profesional agar pembelajaran berjalan lancar, bermakna dan berfokus kepada pelajar

  6. membolehkan pelajar melakukan yang terbaik atau lebih dari apa yang diramalkan di dalam ujian atau peperiksaan

Elliot et al. (2000) menyatakan bahawa dalam pengajaran yang berkualiti, guru perlu melaksanakan pengajaran pada tahap pengetahuan pelajar dan juga mengikut perkembangan pelajar, memotivasikan pelajar untuk belajar, mengawal kelakuan pelajar serta menguji dan menilai pelajar.


Slavin (1991), pengajaran dan pembelajaran berkualti berlaku apabila maklumat yang disampaikan memberi makna kepada pelajar, menarik dan mudah untuk difahami dan diaplikasikan.


Lieberman (1995) pula menyatakan bahawa pendidikan yang berjaya memerlukan guru yang bersedia untuk berbincang, berfikir, mencuba dan menerokai amalan-amalan baharu.


Borich (1992), mendapati ciri-ciri guru yang berkesan adalah guru yang mengajar dengan jelas, memperlbagaikan kaedah pengajaran, mengurus masa dengan baik, memastikan pelajar mendapat kejayaan dan membuat refleksi terhadap pengajaran dan pembelajaran,


Disini, saya rumuskan bahawa, pengajaran yang berkualiti adalah



  1. pembelajaran yang berkesan iaitu dari segi perancangan, pedagogi, penilaian dan kawalan mutu

  2. yang memberi makna kepada pelajar dan menyeronokkan

  3. berupaya mengembang daya intelek dan personaliti pelajar secara positif

  4. menitikberatkan penambahbaikan secara berterusan menerusi refleksi, kajian tindakan dan perbincangan

  5. berorientasikan pelanggan (pelajar) dan memenuhi keperluan pelajar seperti minat, kemampuan dan masa depan pelajar.

Ok.. Sedang cuba refleksi diri sekarang ini. Adakah saya telah mencapai ke tahap pengajaran berkualiti?


Jika anda seorang guru, cuba fikirkan...

3 comments:

RH said...

Dr Shiq, where's the button to follow your blog? I can't see it.

Shiq said...

Baru letak :)

Anonymous said...

Konsep dan definisi pengajaran berkualiti yang ditulis adalah jelas walaupun ringkas. However, it is sad to note that there are teachers who still do not realize that learning is not necessarily taking place amongst the students when a teacher is teaching.

By Sham.